Aktualności

Turniej, który nieustannie (się) rozwija

PIŁKA DLA WSZYSTKICH10.09.2019 
Droga. To słowo idealnie pasujące do największego dziecięcego Turnieju organizowanego przez Polski Związki Piłki Nożnej, którego głównym sponsorem od 13 lat jest firma Tymbark. Tytułową – „z podwórka na stadion” – podążają co roku tysiące uczestników, dla których udział w rozgrywkach, poza przeżyciem wspaniałych chwil tu i teraz, może być przepustką do zawodowego futbolu.

Od I edycji (2001 rok) swoją własną drogę przemierza również sam Turniej. W czasach, kiedy powstawał, reprezentacja Polski pod wodzą Jerzego Engela walczyła o awans na mundial w Korei Południowej i Japonii, a Wisła Kraków odbierała Polonii Warszawa tytuł mistrza Polski. Od tego momentu rozgrywki stale goszczą w piłkarskim kalendarzu, z roku na rok przyciągając coraz większą liczbę uczestników.

W premierowej odsłonie Turnieju, dedykowanej chłopcom i dziewczętom urodzonym w 1991 roku i młodszym, wzięło udział kilka tysięcy uczestników z kilkuset drużyn. Już wtedy były to zmagania podzielone na etapy: gminny, powiatowy, wojewódzki i ogólnopolski. Sam system rozgrywek różnił się od obecnego m.in. tym, że w ostatniej fazie występowały reprezentacje województw. Powołani do nich zawodnicy brali udział w tygodniowym zgrupowaniu, które kończyło się rywalizacją o zwycięstwo w turnieju.

Pierwsze edycje odbywały się w systemie wiosna-jesień. Z biegiem czasu przeorganizowano je i zaczęto prowadzić równolegle z sezonem piłkarskim. Historia Turnieju zna także postaci, które towarzyszyły wydarzeniu przez wszystkie jego edycje. Przykładem jest pan Edward Tasior – trener z Dolnego Śląska prowadzący swoje drużyny w rozgrywkach już od niemal 20 lat.

Masowość to podstawa

Od samego początku założeniem organizatorów było to, aby dzieci z całej Polski miały równy dostęp do rozgrywek i aby zgłaszały się do nich jak najliczniej – bez względu na płeć, miejsce zamieszkania czy poziom umiejętności. Im więcej z nich zakocha się w piłce i zacznie grać regularnie, tym lepiej. I rzeczywiście cel związany z masowością imprezy udaje się realizować. Liczba uczestników sukcesywnie się zwiększa i obecnie w każdej edycji są ich już setki tysięcy. Łącznie we wszystkich dotychczasowych edycjach wzięło udział ponad 2 miliony dzieci.

W XIX odsłonie rozgrywek wystartowały drużyny ze wszystkich 380 powiatów w Polsce. Poza zwiększającymi się nakładami finansowymi i poszerzaniem zasobów ludzkich w samym PZPN-ie, duży wpływ na to miało pozyskanie sponsora głównego. Wsparcie firmy Tymbark, która angażuje się w Turniej od VII edycji, otworzyło przed organizatorami nowe możliwości i pozwoliło na realizację dodatkowych pomysłów i rozwoju Turnieju. Wyraźne skoki frekwencji odnotowano także w edycjach XIV oraz XV. Były one związane z dołączeniem do Turnieju kolejnych kategorii wiekowych: kolejno U-12 oraz U-8.

Z masowości wydarzenia korzystają trenerzy i skauci Polskiego Związku Piłki Nożnej. Turniej to dla nich ważne miejsce do obserwacji zawodników i identyfikacji talentów. Stanowi okazję, aby zobaczyć w akcji dziewczęta i chłopców, którzy wykazują potencjał do zawodowego grania w przyszłości, a którzy z różnych względów do tej pory pozostawali poza obserwacją. Najlepsi zawodnicy i zawodniczki z kategorii U-12 mogą liczyć na powołanie na Letnią Akademię Młodych Orłów, będącej przedsionkiem młodzieżowych reprezentacji Polski. Do tej pory ponad 50 uczestników Turnieju zostało reprezentantami w różnych kategoriach wiekowych. Masowość wydarzenia od 3 lat buduje także transmisja telewizyjna finału ogólnopolskiego.

Kształtowanie charakterów

Jedną z kluczowych decyzji w historii „Z Podwórka na Stadion o Puchar Tymbarku” była ta z XIV edycji o przeniesieniu wielkiego finału na stadion PGE Narodowy i ustalenie jego stałej daty (2 maja, przed finałem Totolotek Pucharu Polski). Z kolei trzy lata później zdecydowano o wprowadzeniu „Zielonej

Kartki Fair Play”, będącej efektem rozważań na temat tego, w jaki sposób propagować wartości, które są w Turnieju najważniejsze. Nagrodę w postaci zielonej kartki mogą otrzymywać – poza zawodnikami – ich rodzice, trenerzy oraz kibice obecni na zawodach. W XIX edycji przyznano ich 119.

Uczestnicy rozgrywek doświadczają czystej rywalizacji, nawiązują nowe kontakty, zawierają przyjaźnie. Zdobywają tym samym niezbędne kompetencje sportowe i społeczne. Poznają też smak porażki i uczą się z nią radzić. Mają wreszcie mnóstwo powodów do radości – nie tylko przy okazji zwycięstw, ale też z samego realizowania pasji. To wszystko kształtuje młodych ludzi oraz wpływa na ich obecne i przyszłe zachowania.

Zobacz również

© PZPN 2014. Wszelkie prawa zastrzeżone. NOWY REGULAMIN ŁNP od 25.03.2019 REGULAMIN PROFILU UŻYTKOWNIKA PZPN Polityka prywatności