Aktualności
Wznawiamy monitoring certyfikowanych szkółek. Ważne informacje dotyczące zmiany zakresu wizyt trenerów monitorujących
Biorąc pod uwagę wytyczne Ministerstwa Sportu, zawierające wymagania do zajęć treningowych prowadzonych od wskazanego powyżej terminu (które zostały przedstawione w artykule POD TYM LINKIEM), wizyty monitorujące odbywać się będą w nieco innym niż wcześniej zakresie.
Aby zaliczyć wizytę monitorującą w standardowych warunkach należy uzyskać minimum 60 procent oceny z obszaru merytorycznego oraz zaliczyć wszystkie punkty obszaru kryteriów programu.
W skład obszaru merytorycznego wchodzą 3 obszary: dokumentacji procesu szkoleniowego (stanowiący 30 procent oceny), metodyczno-coachingowy treningu (stanowiący 55 procent oceny) i organizacyjny treningu (stanowiący pozostałe 15 procent oceny).
Podczas wizyt monitorujących odbywających się od 18 maja 2020 roku nie będzie prowadzona punktacja obszaru merytorycznego, a co za tym idzie nie będzie możliwości niezaliczenia wizyty w tym obszarze. Ich rola ograniczy się do funkcji edukacyjnej, a raporty z wizyt będą zawierać jedynie wskazówki i uwagi dla trenerów prowadzących zajęcia. Na zakończenie każdych weryfikowanych zajęć treningowych, o ile pozwolą nam na to warunki, będą odbywać się rozmowy z trenerem monitorującym.
W zakres weryfikacji obszaru dokumentacji procesu szkoleniowego mogą wchodzić:
- zgodność mezocyklu szkolenia z programem szkolenia,
- zgodność tygodniowego mikrocyklu szkolenia z programem szkolenia,
- zgodność konspektu z przyjętą strukturą jednostki treningowej na danym poziomie,
- zgodność zajęć z konspektem treningowym,
- zgodność doboru środków treningowych z tematem/celem zajęć.
W zakres weryfikacji obszaru metodyczno-coachingowego treningu mogą wchodzić:
- formułowanie tematu oraz celu treningu,
- zgodność metod i form zastosowanych w środkach treningowych dla danej kategorii wiekowej,
- objaśnienie, instruowanie i korygowanie błędów,
- zastosowanie właściwego pokazu,
- progresja środków treningowych w strukturze zajęć (wprowadź, rozwiń, egzekwuj) i zgodność prowadzonych zajęć pod kątem metodycznym,
- kreatywność środków treningowych,
- zarządzanie intensywnością zajęć,
- indywidualizacja zajęć,
- zwrócenie uwagi na szczegóły,
- współpraca, zaangażowanie i kultura osobista trenera/trenerów,
- poziom komunikacji z Zawodnikami, dostosowanie komunikacji do możliwości i wieku zawodnika,
- stosowanie pytań przed i w trakcie ćwiczeń/gry,
- stosowanie informacji zwrotnej (feedback) po ćwiczeniu/grze,
- podsumowanie treningu,
- zgodność nomenklatury z NMG.
W zakres weryfikacji obszaru organizacyjnego treningu mogą wchodzić:
- przygotowanie zajęć,
- płynność przejść między poszczególnymi częściami zajęć i środkami treningowymi,
- wykorzystanie dostępnej przestrzeni oraz dostosowanie wymiarów pola ćwiczeń/gier do wieku i umiejętności,
- czas oczekiwania na ćwiczenie, stosowanie „drogi powrotnej” w ćwiczeniach o wydłużonym czasie oczekiwania na swoją kolej,
- tworzenie stałych punktów orientacyjnych w czasie treningu (np. na nawodnienie, sprzęt treningowy itp.),
- weryfikacja listy obecności na zajęciach (sprawdzana przed, na zakończenie zajęć lub w systemie zarządzania szkółką).
Ze względu na unikalność warunków wizyty monitorującej w okresie pandemii uwagi trenera monitorującego nie muszą odnosić się do wszystkich punktów obszarów wskazanych powyżej.
Drugim obszarem, który będzie podlegał weryfikacji przez trenera monitorującego, jest obszar kryteriów programu. W przeciwieństwie do obszaru merytorycznego, może on wpłynąć na rezultat wizyty monitorującej. Tutaj jednak również ze względu na specyficzność prowadzonych zajęć w tym okresie, jedynymi punktami, które mogą wpłynąć na niezaliczenie wizyty monitorującej będą:
- weryfikacja czy jednostki treningowe przeprowadzane są zgodnie z harmonogramem utworzonym w systemie zarządzania szkółką,
- weryfikacja obecności na zajęciach trenerów przypisanych do treningu w systemie zarządzania szkółką.
Aby nie musieć martwić się o rezultat wizyty monitorującej, należy pamiętać o następujących aspektach:
1. Każdy trening musi być umieszczony w harmonogramie szkółki w zakładce TRENINGI systemu zarządzania szkółką jako typ - trening indywidualny.
2. W treningu, oprócz standardowych punktów informacyjnych, należy wskazać trenera z licencją min. Grassroots C (na każdym poziomie Certyfikatu) który poprowadzi zajęcia oraz maksymalnie 6 zawodników, którzy wezmą udział w treningu.
3. Wszelkie zmiany zachodzące w zaplanowanym treningu, tj. zmiany miejsca, terminu i godziny treningu, trenera czy zawodników, należy aktualizować w systemie zarządzania szkółką.
Załączanie planów szkoleniowych z miesięcznym wyprzedzeniem oraz zamieszczanie konspektów treningowych nie wpływa na ocenę wizyty monitorującej, jednak przypominamy, iż taki obowiązek został wskazany w zaleceniach artykułu POD TYM LINKIEM.
Raporty z wizyt monitorujących będą dostarczane ze skrzynki mailowej certyfikacja@pzpn.pl na adresy e-mail wszystkich administratorów szkółki piłkarskiej.
Wszelkie wskazówki co do tego, jak prowadzić zajęcia treningowe oraz jak respektować wszelkie wytyczne Ministerstwa Sportu, znajdą Państwo również w tym samym artykule POD TYM LINKIEM.
W przypadku nowych wytycznych wprowadzonych przez Ministerstwo Sportu, a co za tym idzie zmian w zakresie przeprowadzania wizyt monitorujących, będziemy o tym na bieżąco informować w oddzielnych komunikatach.