Aktualności

Zamknięte akademie i treningi? „To czas do wykorzystania dla trenerów”

Aktualności18.03.2020 

– Można teraz narzekać na to, że nie ma możliwości prowadzenie treningów, można odciąć się i odpocząć. Ale dla trenerów to też okazja na zrobienie tego, na co często w sezonie nie ma czasu: zainspirowanie się, naukę – mówi dyrektor akademii Widzewa Łódź, Maciej Szymański. Sprawdzamy, jakie otworzyły się możliwości dla środowiska trenerów w okresie kwarantanny.

Niektórzy zadziałali błyskawicznie. Dopiero odwołano mecze ligowe, ledwo rozpisano treningi indywidualne i wysłano zawodników na kwarantannę, a już pojawiły się plany darmowych szkoleń i prezentacji dla trenerów z każdego poziomu. Wykorzystywanie czasu, który obecnie spędza się w domu, zamiast na boisku, może posłużyć w rozwoju indywidualnym. – Widzę, że ten ruch się napędza, że środowisko jest aktywne, chce działać. We wtorek prowadziłem webinar na zaproszenie Wyższej Szkoły Zarządzania i Coachingu w którym uczestniczyło prawie 800 osób. Widziałem, że trenerzy aktywizują się, zakładają grupy dyskusyjne i dzielą się doświadczeniami – dodaje Szymański.

Swoje szkolenia dla trenerów prowadzi również grupa Deductor składająca się z pięciu szkoleniowców. – To była nasza reakcja na to, gdy zobaczyliśmy, że akademie są zamykane, że wielu trenerów nie będzie miało styczności z tym, czym zajmują się na co dzień. Za tym poszły decyzje również naszych klubów. Zawodnicy mogą trenować indywidualnie, a my możemy się rozwijać. Poszliśmy w kierunku zaproponowania trenerom czegoś, by się nie nudzili. W stworzonej na Facebooku grupie jest prawie 900 osób, nie każdego wieczora wszyscy są na żywo, ale zdarza się nawet 300-400 osób. Zapraszamy również gości, przygotowujemy prezentacje, opowiadamy o realnych wyzwaniach i zadaniach z naszego poziomu – mówi Tomasz Włodarek, który jest drugim trenerem w Widzewie Łódź. Jego prezentacja dotyczyła przedstawienia planu taktycznego na niedawny mecz drugoligowca z Górnikiem Łęczna.

– Nie mamy tajemnic. Chcemy też, by trenerzy otrzymali wiedzę praktyczną z naszego poziomu. W swojej prezentacji zdefiniowałem, czym jest według nas plan taktyczny na mecz, jak jest wdrażany w teorii i w praktyce, przekazywany w treningu oraz zawodnikom. W przypadku spotkania z Górnikiem Łęczna dotyczyło to m.in. tego, jak mają zachowywać się skrzydłowi przy rywalu ustawionym w niskiej strefie w ustawieniu 1-6-3-1 – opowiada Włodarek.

– Jedna rzecz to weryfikacja własnej wiedzy, a druga to pokazanie mentalności. Można cały czas narzekać na brak boiska, dostępność tylko jego części, albo zastanowić, jak wykorzystać ją, by poprowadzić efektowny trening. W obecnej sytuacji analogicznie można narzekać na zamknięcie treningu czy brak meczów, ale to nie była twoja, moja czy nasza decyzja, lecz odgórne działanie rządowe. Wciąż jednak trzeba i można coś zrobić – dodaje Szymański. Oprócz poprowadzenia prezentacji dotyczącej „Tworzenia gier treningowych” w akademii Widzewa stworzył plan rozwoju trenerów.

– Często od trenerów słychać, że chcieliby pracować na najwyższym poziomie i dopiero wtedy pokazaliby pełnię umiejętności. Dajemy im taką możliwość w okresie, gdy mogą skupić się na analizie, przygotowaniu materiałów. Na podstawie meczów z europejskich pucharów poprosiliśmy ich, by przygotowali plan taktyczny z jednego meczu pod kątem najbliższego przeciwnika Celty Vigo – tłumaczy. – To jest szukanie rozwiązań. Podobne zadania, organizowane prezentacje pokazują również, jaki jest podział na osoby, które chcą tej wiedzy, chcą inspiracji. Nie wiemy do jakich warunków i kiedy wrócimy, dlatego warto wykorzystywać każdą chwilę.

– Obserwuję inne akademie, kluby i szkółki, widzę bardzo podobne działania do naszych w tej trudnej sytuacji. Każdy tworzy filmiki pod zadania indywidualne dla młodych zawodników, jak my zrobiliśmy z Marcinem Robakiem. Jednak można również wykorzystać tych kilka godzin, które zwykle było poświęcanych na trening, by rozwinąć samego siebie, jako trenera. Tak traktujemy to w naszej akademii. W swojej prezentacji akcentowałem jedną rzecz: w procesie nauczania to od odbiorcy, jego nastawienia i zaangażowania zależy, ile z tego dla siebie wyciągnie – kończy Szymański.

Michał Zachodny

Zobacz również

© PZPN 2014. Wszelkie prawa zastrzeżone. NOWY REGULAMIN ŁNP od 25.03.2019 REGULAMIN PROFILU UŻYTKOWNIKA PZPN Polityka prywatności