Aktualności
Stade de France – krótka instrukcja obsługi
Po pierwsze i najważniejsze – warto pojawić się pod stadionem odpowiednio wcześnie. Bramy będą otwarte już od godz. 18:00, a więc na trzy godziny przed meczem. Ten, kto przyjdzie na ostatnią chwilę musi niestety liczyć się z tym, że przegapi pierwsze fragmenty meczu.
Na meczu Polska – Irlandia Północna w Nicei można było dostać się na obiekt dowolnym wejściem, a następnie szukać swego sektora chodząc wokół stadionu estakadą. Na Stade de France będzie to wyglądało inaczej. Sektory „polski” i „niemiecki” będą odgrodzone od sektorów „neutralnych”. Niemożliwe będzie swobodne poruszanie się po całym stadionie. Dlatego też przed wejściem na obiekt trzeba będzie odnaleźć właściwą, pasującą do wskazanego na bilecie miejsca, bramę. Jak informowaliśmy tutaj, do polskiego sektora dopingowego najłatwiej dostać się od stacji La Plaine – Stade de France leżącej na linii pociągów podmiejskich RER B. Podróżując linią RER D lub metrem M 13 również dotrzemy na stadion, jednak przed poddaniem się kontroli będziemy musieli obejść go dookoła.
Zdecydowanie nie rekomendujemy jechania na stadion samochodem. Wyjątkiem są tu posiadacze wystawionej przez UEFA karty parkingowej uprawniającej do wjazdu pod obiekt. Jednak również oni, podobnie jak klienci taksówek, powinni wziąć poprawkę na potworne korki panujące w Paryżu w godzinach popołudniowych i wieczornych. Mimo, że taksówki dojeżdżać będą praktycznie pod sam polski sektor, to pasażerowie metra czy kolejek RER dotrą na stadion prawdopodobnie nawet o kilkanaście minut szybciej.
Osobom, które dokładnie przestudiowały okolice stadionu na dostępnych w internecie mapach, może wydawać się znakomitym pomysłem zaparkowanie auta na parkingu pod pobliskim supermarketem Leclerc lub w jednej z uliczek dzielnicy Saint-Denis. Nie zagłębiając się w przyczyny – odradzamy, po prostu odradzamy.
Po dotarciu na stadion, w drodze na trybuny trzeba będzie pokonać trzy punkty kontroli. Na zewnętrznym pierścieniu należy oczekiwać pobieżnej kontroli osobistej i sprawdzenia biletu. Uwaga, jego autentyczność potwierdzana jest za pomocą chemicznego ołówka, który przebarwia na różowo odcinek kontrolny. „Pomazany” ołówkiem bilet uważa się za skasowany. Nie będzie już można cofnąć się za punkt kontrolny, w dalszym ciągu będzie jednak możliwe swobodne poruszanie się wokół stadionu celem dojścia do swojego sektora.
Drugi punkt kontroli stanowić będą kołowroty. Tam bilety będą kontrolowane elektronicznie, sprawdzana też będzie zawartość bagażu oraz flagi. W pobliżu znajdować się będą punkty depozytowe. Na stadion nie wolno wnosić plecaków. Dobra wiadomość dotyczy z kolei flag. Po niepotrzebnych przepychankach pod stadionem w Nicei, tym razem organizatorzy obiecali, że nie będą rygorystycznie egzekwować przepisu mówiącego, że maksymalny wymiar płótna to 1x1 metr. Konfiskowane będą jedynie flagi, których rozwieszenie ograniczałoby widoczność innym widzom oraz transparenty o wymowie politycznej. Próba wnoszenia pirotechniki wiąże się we Francji z ryzykiem aresztu i postawienia przed sądem.
Trzeci i ostatni pierścień kontroli stanowić będą stewardzi na poszczególnych sektorach, którzy po raz ostatni rzucą okiem na nasz bilet, aby upewnić się, czy aby na pewno nie próbujemy dostać się na inne, niż wskazane na nim miejsce.
Od momentu otwarcia bramek aż do chwili, kiedy ostatni kibic znajdzie się na trybunach, przy wejściu na polski sektor pracować będzie trzyosobowy zespół SLO. Są to pracownicy PZPN akredytowani przez UEFA, rozpoznawani przez stewardów i dedykowani do pomocy polskim kibicom. W razie nieporozumień z francuskimi stewardami lub Policją warto rozejrzeć się i zwrócić do nich o pomoc, zamiast samemu dochodzić sprawiedliwości.
W załączniku poniżej do pobrania znajduje się także plan Stade de France z zaznaczonymi pobliskimi drogami, wejściami na stadion, komunikacją miejską oraz innymi kluczowymi punktami.
Informacje takie jak powyższa są na bieżąco wysyłane do abonentów specjalnego serwisu SMS dla kibiców z Polski. Aby zapisać się do systemu, wyślij START na +48 500 505 505 (koszt jak za zwykłego SMSa). W każdej chwili możesz zrezygnować z usługi wysyłając STOP na ten sam numer (koszt jak za zwykłego SMSa). Za przychodzące SMSy nie są pobierane żadne dodatkowe opłaty.
-
Saint-Denis Stade de France plan.pdf (2.92 MB)POBIERZ